Våra tjänster

tomas_botkyrka

Så skapas jobben i miljonprogramsområden 

Projektet Fastighetstalang har som mål att hitta kunskap och erfarenhet som passar i fastighetsbranschen – i miljonprogramsområden. Att få arbetsgivare att anställa i sitt närområde innebär en vinn-vinn-situation för alla.
– Arbetsgivare som rekryterar i sina närområden får nöjdare hyresgäster och personal som förstår hyresgästernas vardag, menar projektledaren Tomas Ekelius vid Fasticon Kompetens, som står bakom projektet.

Bakgrunden till projektet är att branschen skriker efter personal, något som alla säkert känner till. Med start i Botkyrka vill Fasticon Kompetens Holding med projektet Fastighetstalang hitta nya människor att tillföra branschen, bland personer som idag står utanför arbetsmarknaden eller som finns på ”fel” jobb i förhållande till sin utbildning/erfarenhet.
– Vi vill hitta nya svenskar, personer som kommit hit de senaste åren, som i sin bakgrund har kompetens vilken kan användas i fastighetsbranschen – personer med jobberfarenhet och utbildningar som direkt är användningsbara i fastighetsbranschen, säger Tomas Ekelius som tillägger att en utbildning inte är nödvändigt för att någon ska ses som en lämplig kandidat till projektet, en person kanske har praktisk erfarenhet som är utmärkt för de ”enkla jobben” så som fastighetsvärd eller miljövärd.

Varför är det viktigt att börja i miljonprogramområden?
– Vi ville själva placera oss i ett miljonprogram – vi har redan en koppling i Alby där fastighetsbolaget Mitt Alby finns. Vi vill skapa en attraktiv mötesplats i kandidaternas egen boendemiljö – en plats där du varit tidigare eller där du bor. Därför etablerar vi vår lokal Albys hjärta, en naturlig och inarbetad mötesplats för fritidsaktiviteter och föreningsliv.
– Vi vet att här finns det många människor som idag står utanför arbetsmarknaden, vi vet också att många av dessa känner sig osäkra i de strukturer som finns idag och de kanske inte känner sig hemma i kontakter med myndigheter, till exempel Arbetsförmedlingen. De kanske inte heller känner igen sig i de titlar som branschen satt på olika jobb – men som har erfarenheter och en bakgrund som gör att de absolut kan passa in.

Stora informationsinsatser planeras för att hitta lämpliga kandidater. Öppet hus, informatörer på plats i köpcentrum, direktkontakt med föreningar samt en hemsida.
– Det är ett sätt att direkt komma i kontakt med de här personerna – men även etablerade aktörer som redan verkar i området. Under projektet har jag själv bosatt mig på Albyberget, allt för att komma så nära kandidaternas verklighet som möjligt, berättar Tomas Ekelius.

Den ena delen av projektet är att hitta kandidaterna, andra att hitta jobben och arbetsgivare i branschen som vågar satsa på att plocka in ny kompetens, som vågar satsa på en kandidat som inte uppfyller alla traditionella parametrar på kravlistan – men å andra sidan tillför språkkunskaper och kulturkunskaper som man annars inte hade fått.
– Du får en medarbetare med samma kulturkunskaper som hyresgästerna. En medarbetare som jobbar i sin egen hemmiljö är lika med vinn-vinn för både hyresgäster och arbetsgivare – eftersom han/hon antagligen bryr sig lite mer. Det är inte lika kul att sparka sönder en soptunna i ditt bostadsområde om du vet att det är din kompis, pappa eller mamma som kanske har hand om området.

För att överbrygga språkbarriärer understryker Tomas Ekelius det är viktigt att ha en bra dialog mellan arbetsgivare, kandidat, SFI och Arbetsförmedlingen. Till exempel kan en lösning vara att kandidaten kan varva jobb med språkstudier, vilket gör att man lär sig språket fortare.
– Om kandidaten behöver lära sig mer svenska för att komma in i jobbet, bör den svenskan fokuseras på vad du behöver för att göra ditt jobb. Inte för mycket fokus på grammatik, utan mer ett sätt att fungera väl i den arbetsmiljö som han eller hon ska vara en del av.

Tomas Ekelius tycker att man ska vända på det, inte börja med att prata roller.
– Vi tror på att kandidaten ska själv komma in i detta. Det förekommer att AF tvingar in personer i olika arbetsmarknadsinsatser – då blir det inte lika bra. Kandidatens ska tro på sig själv och att det här är jobbet för mig. Då blir t ex också språkstudierna motiverande.
– Vi kommer vända på det – vi börjar inte med att prata roller. Vad har du för erfarenheter? Hur kan fastighetsbranschen omvandla detta till en roll som passar oss och behövs? Vårt huvudsyfte är att hitta kunskap och erfarenhet som passar i branschen. Men… det räcker inte med att få folk in i branschen – de måste stanna också.


Webbyrå: Brandson AB i Stockholm